Spont training

Spont training

Wat gaan we doen?

Dit help document werkt als een training voor de ipad. Alles wordt even kort uitgelegd en een paar veel voortkomende situaties worden kort besproken.
Bij nieuwe klanten geven wij deze training voor de ipad, dit hoort bij het onboarding proces. 
In dit help document kunt u alles nog een keer nalezen.

Interface van de ipad uitgelegd

Algemene opmaak

  1. Links staan de categorieën, deze categorieën kan je zelf aanmaken en producten koppelen. 

  2. In het midden van het scherm zitten de producten, deze kan je een kleur geven. Door op een categorie te klikken zie je alle producten die in deze categorie voorkomen. Bovenin zit ook een zoekfunctie om een specifiek product te zoeken.

  3. Rechts zie je een leeg zwart gebied, dit is de bon opbouw. Met daarboven 3 knoppen; tafel, klant en …

  4. Het lege zwarte gebied, de bon opbouw, laat twee dingen zien;

    1. De nog te bestellen producten, dit is weergegeven in witte tekst.

    2. De al bestelde producten, dit is weergegeven in grijze tekst. En kan uitgevouwen worden

Opties in een tafel

  • Via deze tafel knop hierboven kan je een tafel kiezen of zien in welke tafel je zit.

  • Via deze klant knop hierboven kan je een klant kiezen of zien in welke klant rekening je zit

  • Rechts hiervan heb je de drie puntjes, dit is een optie knop voor in de tafel. Ik leg alle opties even uit:

  1. “Verwijder” met de verwijder optie kan je een tafel in geheel verwijderen. Hiervoor is een managementcode nodig. De producten die aangeslagen waren op de tafel worden gecrediteerd, en het is mogelijk hier een melding van te sturen naar de keuken.

  2. “Korting” Wil je korting geven op een gehele rekening van een tafel kan dit via hier. Je kan een percentage toevoegen of een bedrag in euro’s.

  3. “Notitie” wil je een notitie toevoegen aan een gehele order, dan kan dit via hier. Het is ook mogelijk deze notitie toe te voegen aan de bon van de klant.

  4. “Nieuwe bon” Hiermee maak je een nieuwe bon op dezelfde tafel. Als je vervolgens weer de tafel opent vraagt het systeem eerst aan welke bon je wijzigingen wilt maken.

  5. “Bonnen bekijken” bekijk welke bonnen er op deze tafel staan.

  6. “Splitsen op combineren” 

  7. “Informeer keuken” Stuur via hier een bericht naar de printer in de keuken.

  • Fooi toevoegen: druk op “+ Fooi” om fooi toe te voegen. Dit kan in euro’s of in percentage.

Order flow

We hebben twee order flows bij Spont:

Bliksem bestelling:

Een bliksem bestelling kan via de blauwe navigatieknop en vervolgens naar bestellingen.

Nu kan je dingen aanslaan zonder dat er nog een tafel gekoppeld is.

Je kan ook gelijk afrekenen zonder dat er een tafel gekoppeld hoeft te worden.

Neem je producten op via de bliksem bestelling maar wil je dit toch toevoegen aan een tafel druk dan op “bestellen”, nu wordt gevraagd aan welke tafel je het wilt toevoegen.

Bestellen via tafels:

Ga via de lichtblauwe knop naar de Tafels app.

Kies de tafel waaraan je producten wilt toevoegen.

Kies de producten.

Voeg deze aan de bon toe door op “bestellen” te drukken.

Blauwe navigatie knop

De blauwe navigatieknop is een belangrijke knop in de app, omdat we deze gebruiken om door de app te navigeren naar verschillende functies.

Navigeer van bliksem bestelling naar; klanten, tafelplattegrond en instellingen van de app.

De ipad instellen

Er zijn een aantal instellingen in de app die je kan wijzigen naar voorkeur.

  • Dagafsluiting automatisch instellen: stel een tijd in waarop dit automatisch gebeurt.

  • Start categorie: Stel een categorie in waarop de ipad standaard moet starten (Tip! Maak een categorie hardlopers met de favorieten).

  • Stel een voorkeurs betaalmethode in om deze gelijk in beeld te hebben ipv door te moeten klikken naar betaal.

  • Hidden slots: stel in of er bepaalde wijk niet weergegeven moeten worden via deze ipad.

  • Startlocatie: stel in welke wijk de ipad standaard op moet beginnen


Een paar situaties uitgelegd:

Notitie/attributen toevoegen aan product

Bij spont maken we gebruik van attributen, dit zijn opties die gekoppeld kunnen worden aan producten. Voorbeeld: havermelk/soyamelk bij cappuccino en latte.

Een notitie wordt weergegeven op de productie bon onder het product.


Hou hiervoor het product ingedrukt voordat je het wilt gaan bestellen.

Vervolgens komt er een menu tevoorschijn.

Druk op product details om de volgende dingen aan te passen:

  • Aantal

  • Korting op product niveau

  • Attributen toevoegen

  • Gang wijzigen

Als je het product ingedrukt houdt krijg je in het menu ook een shortcut naar:

  • Bestel met notitie

  • Aangepaste prijs

  • Meerdere bestellen

Tafel in geheel verplaatsen

Ga naar de tafel die je wilt verplaatsen.

Bovenin aan de rechterkant zie je een blauwe knop met het tafelnummer.

Klik op deze knop, hier vind je de optie “verplaats order”.

Kies de tafel waar je de bon naartoe wilt verplaatsen.

Rekening splitsen

Wil je van één rekening twee losse rekeningen maken door producten te verplaatsen.

Ga dan naar een tafel waarvan je de rekening wilt splitsen.

Druk dan op de 3 puntjes rechtsboven in de tafel.

Klik nu op de producten die je wilt verplaatsen naar de nieuwe bon en druk op bewaar.

Er zijn nu twee bonnen geopend op de tafel.

Druk op bonnen bekijken om te switchen van bon.

Een deel van de producten verplaatsen

Als je een deel van de producten wilt verplaatsen zal je dus eerst de rekening moeten splitsen zoals dit is gedaan bij de vorige situatie.

Daarna zal je die bon die gesplitst is moeten verplaatsen door weer op de blauwe knop met het tafelnummer te klikken.

Druk vervolgens op verplaatsen en selecteer de tafel waar de producten naar verplaatst moeten worden.

Rekening heropenen

Ga via de blauwe navigatieknop naar instellingen en vervolgens naar bestellingen.

Druk hier op de order (rekening) die je wilt heropenen.

Scroll naar beneden en druk op heropen bestelling.

De tafel is nu terug gehaald en staat weer open.

Items crediteren

Wil je een al aangeslagen product verwijderen?

Ga dan naar de tafel en druk op “toon geschiedenis”.

Hou het product ingedrukt en druk op crediteer.

Het product komt nu in de min te staan.

Druk daarna op bestellen.

*Als dit het enige product was dat op de tafel stond, moet je daarna nog even de tafel verwijderen. Die knop vind je onder de … drie puntjes rechtsboven.


Dag afsluiting

Ga via de blauwe navigatieknop naar instellingen en vervolgens naar dagafsluiting.

De huidige dag staat altijd op “open”. Klik op “open” om de dag af te sluiten.

Dit kan je doen met of zonder de print van het dagoverzicht.

Het is altijd terug te zien in de backend van Spont!

Contact opnemen met spont

Is er iets aan de hand? Help je ergens hulp bij nodig?

Neem dan contact op met ons, dit kan via de chat.

Deze is te vinden in de app, ga via de blauwe navigatieknop naar instellingen en vervolgens naar chat.

Wij gebruiken deze chat omdat we dan gelijk al jouw gegevens bij de hand hebben en kunnen zien wat er eerder is gezegd.

Help documenten

We hebben veel help documenten online staan die jou duidelijk uitleggen hoe je gebruik kunt maken van Spont en dingen kunt instellen.

Klik op deze link om naar de helpdocumenten te gaan.

Mis je een help document? Laat het ons weten via de chat!



    • Related Articles

    • In contact komen met Spont

      Wat gaan we doen? In dit artikel worden de makkelijkste manieren uitgelegd om in contact te komen met Spont. Via Whatsapp De meest gebruikte manier op contact op te nemen met Spont is via whatsapp. Dit werkt het beste omdat wij zo meteen weten van ...
    • Ipad koppelen aan het Spont POS systeem

      Wat gaan we doen? In dit artikel laten we u zien hoe u zelf een ipad kunt toevoegen aan het Spont POS systeem. Spont wordt een app op uw Ipad, om deze te kunnen installeren zal u eerst Testflight moeten installeren. Wij maken gebruik van Testflight ...
    • Producten aanmaken

      Wat gaan de doen? In dit help document gaan we u laten zien hoe u producten aan kunt maken in uw Spont kassa. Dit doen we door eerst stapsgewijs de basis uit te leggen. Daarna zal dieper ingegaan worden op de uitgebreide product instellingen voor wie ...
    • Volgorde van categorieën en producten aanpassen

      Wat gaan we doen? In dit document laat ik u zien hoe u zelf gemakkelijk de volgorde van uw categorieën en producten kunt aanpassen door ze te verslepen naar de juiste plek. Wijzigingen doorvoeren binnen uw kassa zoals deze doen wij via de backoffice; ...
    • Attributen

      Wat gaan we doen? In dit artikel gaan we u laten zien hoe u attributen kunt instellen in de kassa. Binnen Spont zijn attributen extra opties die toegevoegd kunnen worden aan een product wanneer deze wordt besteld. Veel gebruikte voorbeelden zijn: ...